Polski (PL)
Polski (PL)
English (en-GB)

Rynek odnawialnych części do samochodów

Rynek odnawialnych części do samochodów


Rosnący rynek regenerowanych części zamiennych prowokuje do innego spojrzenia na motoryzację. Bazując na dużej wyobraźni załóżmy dwa ekologiczne scenariusze rozwoju rynku Automotive:


1) Produkowanie samochodów z regenerowanych części (pierwotne części wracają do fabryki i mogą być ponownie wykorzystane przy produkcji kolejnego samochodu)
2) Produkcyjne regenerowanie samochodów (używany samochód zostaje całkowicie zregenerowany w fabryce i oddany do sprzedaży dla kolejnego klienta)


Nawiązując do wariantu 1, a więc produkowania samochodów z regenerowanych części, kluczowa jest dostępność do tych części. Konieczne będzie zbudowanie zależności pomiędzy klientem (dealerem), a fabryką samochodów, a być może nawet stworzenie sieci pozyskiwania części. Potrzebna jest głęboka analiza ekologiczno-ekonomiczno-produktowa pozwalająca ocenić zasadność takiego przedsięwzięcia.

Biorąc pod uwagę obecną wiedzę o rynku części regenerowanych zakładam, że 60% części możemy zregenerować (w samochodach elektrycznych więcej), a koszt regeneracji wyniesie od 50% do 90% wartości ceny nowego produktu. Szacuję, że system powrotu części do fabryki pochłonie 30% oszczędności. Oznaczać to będzie, że w zakresie ekonomicznym obniżymy znacznie koszty produkcji, korzyści ekologiczne przerosną nasze oczekiwania.


Jeśli zaoszczędzimy 80% surowców w częściach zastosowanych do produkcji nowego auta, to zmniejszymy emisję CO2 o 50%
​w porównaniu do produkcji samochodów z nowych części
.

To bardzo dobry wynik, dla którego warto przychylnie myśleć o regeneracji części zamiennych do samochodów. Przyjrzyjmy się zatem składowym procesu regeneracji części. Jak mógłby wyglądać plan produkcji regenerowanych części krok po kroku?

✅ Pozyskanie części z wprowadzonego nowego systemu sprzedaży samochodów.
✅ Demontaż pozyskanej części.
✅ Segregacja części składowych według planu produkcyjnego.
✅ Regeneracja części.
✅ Produkcja nie nadających się do naprawy części zespołu.
✅ Montaż podzespołu.
✅ Kontrola jakości.
✅ Skierowanie do magazynu pierwszego montażu.

Pozostajemy z pytaniem: ile razy część może być regenerowana? Warto wspomnieć, że rynek wtórny Automotive też będzie potrzebował części, ale na to znajdziemy odpowiedź, choćby produkując części trochę więcej! 😊


Kontynuując rozważania dotyczące produkcji samochodów z części zamiennych przychodzi na myśl wybitna 😉 konkluzja w postaci apelu:

Konstruktorzy! Walczcie z decydentami, niech Wasze konstrukcje, już w samym zamyśle będą ekologiczne. Trzeba projektować części uwzględniając ich przyszły demontaż w sposób jak najbardziej zautomatyzowany!

Na zakończenie warto podsumować nasze rozważania aktualnymi danymi opublikowanymi pod koniec 2021 r. przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części CLEPA (jego polskim członkiem jest SDCM).


Z opublikowanego badania wynika, że w 2020 r. dzięki fabrycznej regeneracji części uniknięto ponad 800 tys. ton emisji CO2, co stanowi kwotę odpowiadającej śladowi węglowemu pozostawionemu przez 120 tys. statystycznych mieszkańców UE. (źródło: https://clepa.eu/mediaroom/circular-economy-and-sustainability-are-reshaping-the-automotive-aftermarket/, 21/03/2024).

Zastosowanie masowo przy produkcji samochodów regenerowanych części zaoszczędzi w milionach ton emisję dwutlenku węgla.

Podzielcie się ze nami Waszą opinią na ten temat, czy korzyści ekologiczne wystarczają, aby przekonać Was do rynku regenerowanych części? Jakie jest wasze zdanie na ten temat? Rynek regenerowanych części to smutna konieczność czy szansa na ekologiczny rozwój Automotive? Jakie pytania warto jeszcze zadać o produkcję części zamiennych? Czy widzicie inne związane z tym problemy?